onsdag, mars 17, 2010

Tummen forts...

Här kommer de sista delarna till Tumme-sagan.
Först ut är min skalbagge. Den är gjord av en stor vit böna som jag haft liggandes i blöt och stuckit ståltråd genom som ben. Så här såg det ut.

När bönan torkat och benen blivit fastlimmade med superlim målade jag den svart,ritade ögon och lackade med lacklim, typ MasterMedium. Och här är resultater.
Myrorna är tillverkade på liknande sätt fast av gula ärtor, även de blötlagda för att kunna träs upp på en lite grövre ståltråd. Det fick bli tre på rad. Dessa fick också ben av ståltråd.
När de torkat blev de också målade, de fick små spröt, ögon och blev lackade...
Tummem hämtar en köttbulle i sagan...den blev så här. Gjord av brun lera, målad med flaskfärg och lackad med lacklim...
Pannkakor klippta ur filttyg blev så här...
En tändsticka ska vara med...
Ett ljus förekommer också...
Och här kommer puppan..? Ser mest ut som om det kommer från tävlingen i "Gissa bajset" eller nått... Men det ska vara en puppa och den är gjord av torktumlarludd som jag format lite och lackat med lacklim. Fick spä limmet lite med vatten eftersom det var lite knepigt att pensla på. Limmet är ju lite segt och luddet ganska mjukt.
Sist ut är en fjäril som jag köpt av en säljare på jobbet en gång i tiden. Har tillhört barnens leksakslåda. Tillverkaren är i alla fall Folkmanis.

Det var nog allt som ska vara med i "Tummen får en vän". Det finns en blomsteräng med också, till det ska jag ha ett blommigt tyg. Ska leta i mina gömmor om där finns något. Lycka till med er Tumme-saga nu.
Ha de´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar