tisdag, april 03, 2018

Vi leker Blue- Bot

Vi har på min avdelning på jobbet fått en Blue-Bot som vi testat på lite till och från. Inget direkt planerat och strukturerat utan vi har testat och haft kul. Men nu tänkte jag försöka få in programmering på ett mer ordnat sätt. Så för lite sen provade vi att programmera varandra och leka Blue-Bot. Sedan får vi se hur jag tar det vidare...
Men när vi denna gången skulle vara robotar så började jag med att rita upp ett rutnät i sanden. Där placerade vi, jag och barnen, ut olika saker som vi skulle ta oss förbi för att komma till målet. Vilken leksak som var målet fick den som programmerade bestämma. Sedan gällde det att tala om för kompisen hur denna skulle gå för att komma fram till rätt ruta. Detta gjordes på lite olika sätt. En del sa "Ta tre steg rakt fram" andra sa "Ta ett steg, ett steg till, ett steg till" eller liknande. Vissa kunde höger och vänster andra mer visade genom att peka eller visa med hela kroppen. Men alla gjorde och visade på sitt sätt och gjorde sig på så sett förstådda.






Aktiviteten var mycket uppskattad och många ville vara med och både att programmera och att bli programmerade. Även vi vuxna fick vara med och göra både och. Så kul! Så småningom tänker jag även tejpa upp ett rutmönster inomhus också. Antingen inne på avdelningen eller ute i vår ateljé/lekhall. Då kan vi leka robotar inomhus också. Och visst kan man göra denna övning utan rutmönster utan man kan programmera varandra att gå till olika ställen på förskolan och på så vis få in mer rumsuppfattning m.m. 

ur Lpfö 98/10
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,

Och ja, jag vet att det kommer en ny läroplan men den har jag inte nu utan det blir mål i från den nuvarande. Tänker självklart införskaffa den nya när den släpps.
Och här kommer ett par boktips också. Har tyvärr inte läst de två första själv men det står i bokhyllan och väntar. Den tredje håller jag på med just nu och kan rekommendera.



Hoppas detta inlägg kunde ge lite inspiration och idéer. Har ni några tips på hur ni jobbar med programmering får ni jättegärna dela med er här i kommentarerna.

Ha´ de!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar