torsdag, januari 13, 2011

Musiktips...

Sitter just nu och lyssnar på en cd-samling som jag precis har köpt. Fick den i brevlådan i tisdags. Den heter "Stor musik för små öron" och är en box med tre cd som innehåller klassisk musik. Musiken är uppdelad så att på cd 1 finns musik för "Lek och Fantasi", cd 2 är för "Vila" och cd 3 innehåller "Bara Mozart".

Stor musik för små öron.
Har inte hunnit prova att använda den bland barnen än men ska helt klart göra det. Man kan t.ex. bara lyssna och sedan berätta vad man hörde, klappa takten eller spela med maraccas-ägg till musiken. Måla till klassisk musik kan skapa stämning och göra så att barnen kanske håller kvar aktiviteten lite länge. Röra sig till klassisk musik är också något jag tänker prova med barnen. Man kan börja lite lätt med bara händerna och sedan utöka med armarna, huvudet, benen osv. Kan bli hur spännande som helst.
Fler idéer någon? Berätta gärna i så fall. Det bästa som finns är att dela med sig av tips och idéer...Tycker i alla fall jag. Så om någon blivit inspirerad av eller använt något av det jag visar här på bloggen, så skulle jag bli jätteglad om ni talar om det för mig.
Ha de´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar