måndag, maj 24, 2010

Sagan om vanten.

På vår förskola har vi för en tid sedan inhandlat djuren till "Sagan om vanten". De såldes i ett paket från Kålle Lek. Jag sydde en röd ganska stor vante till vår saga. Där i får alla djuren och boken plats. Vanten är gjord i rött filttyg och ser ut så här. De vita banden vid sidan fungerar som både tofsar till vanten och till att knyta ihop den så inte alla djuren ramlar ut. Vanten blir på så sätt själva sagopåsen.

Först ut i vår saga är en liten mus.

Där efter kommer grodan.

I vår bok kommer sedan ugglan men den fanns inte med bland djuren i det paket vi köpte utan det får bli harens/kaninens tur.

En räv hälsar på :)

Sedan blir det vargens tur.


Ett vildsvins finns också med.

Och en björn...

Allra sist i vår bok kommer en liten syrsa. Vår syrsa var en liten bit grön lera som tyvärr kommit bort vid någon sagostund. (Får tillverka en ny.) När den lilla syrsan försöker ta sig in i vanten så spricker den och blir till trasor. Så här ser vår "trasiga" vante ut. Här gömmer vi snabbt undan den hela vanten och sprider ut röda filtbitar så det ser ut som om den har spruckit och gått sönder.
Sagan utspelar sig ju på vintern så det måste ju vara lite snö med i sagan. Vår snö är en bit vit pälstyg.

Och slutligen...så här ser vår lilla bok ut. Den har jag hämtat här. Den har sedan skrivits ut, färglagts, laminerats och bundits ihop.


En kul och ganska lättläst saga som barnen gillar och som även jag som vuxen tycker är ganska kul att berätta för barnen. Hoppas ni tycker det samma.
Ha de´

2 kommentarer:

  1. Vilken fin saga! Och tack för tips om Kålle Lek, dit hade jag inte hittat än.
    Och vilken trevlig blogg, hit ska jag återvända. Titta gärna in på min blogg!

    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket =) Blir alltid glad över komentare här. Givetvis ska jag kika in hos dig =)
    Jakaranda

    SvaraRadera