tisdag, juni 29, 2021

Fixar på avdelningen!

 Såg att det var ett helt år sedan jag uppdaterade något här. Fy på mig... Nä, men jag kan tycka att det är lite synd att jag inte håller bloggen mer levande. Men det kanske blir ändring på det nu... Har nämligen hunnit byta arbetslag sen sist. Och fått fyra nya kollegor under detta året. Fyra nya för att vi först var tre i ett nytt arbetslag varav en fick byta avdelning av olika anledningar som bl.a. rotation i huset. Fick då in en vikarie i två månader och sedan kom en kollega tillbaka efter sin graviditetsledighet. Så nu har vi varit samma tre pedagoger sen i mars och vi ska även fortsätta tillsammans i höst med en ny barngrupp. Och det är det jag tänkte berätta lite om idag. Hur vi nu håller på att iordningställa avdelningen inför höstterminen.

Jag tycker personligen att vår avdelning varit väldigt tråkig detta läsåret. Väldigt oinspirerande och inga roliga lärmiljöer. Men förhoppningsvis blir det bättre nu. Vi har planer på att arbeta efter en bok med barnen. Den heter `Lilla syster kanin och alla hennes vänner´. Jag har arbetat med den innan för länge sedan när jag gick en utbildning via Förskolelyftet och ska nu ta fram en del av det materialet igen och se vart det bär hän i denna barngruppen som vi får i höst. 

I vilket fall så försöker vi nu piffa upp i vår lärmiljö och vi har bara precis börjat för att det ska se lite inbjudande ut när barnen kommer till oss efter sommaren. Och så att vi kan köra igång i stort sett med detsamma. Så här följer lite bilder på  hur det ser ut just nu.

Detta är den inspirationsbild vi hittade och som satte igång tankarna hos oss.

Det knyts bladrankor.

Många blad blir det.

Gren som ska flyttas.

Grenen på sin nya plats med några bladrankor samt en liten sagoälva.

Spindelboet.

Det har kommit upp en trädstam i hörnet och några bladrankor i spindelboet.

Vi hänger upp nät i taket.

Ser ni bubblorna som projiceras? Kommer att synas bättre när det blir lite mörkare ute i höst.

Här ska det projiceras lite olika saker som t.ex. bubblor, snöflingor, fiskar... Den svarta korven på golvet är en filmduk som går att dra upp. Den har använts flitigt under året och ska även användas minst lika flitigt framöver.

Födelsedagsträdet behöver en make-over.

Uppfräschning pågår.

Nästan klart...

Bara lite blad, löv och månadslappar med mera som ska upp.

Utdrag ur boken vi ska jobba med. 

Min tanke är att ni ska få följa med oss på vår resa med barnen, Lillasyster Kanin och alla vänner på förskolan. Vi har stora planer och brainstormingen är i full gång bland oss pedagoger. Sedan får vi givetvis se vart barnens tankar och idéer tar oss i detta tema/ projekt. Men tanken är att vi ska få in massa roliga saker att lära oss. Vi vill skapa, måla, ha rörelse på olika vis, experimentera, undersöka, gå till skogen, använda oss av digitala verktyg på olika sätt med mera, med mera... Ja, vi och ni får helt enkelt se vart vi hamnar i detta. Men jag ska som sagt försöka vara lite flitig med att uppdatera vad som händer här för er på bloggen.

Ha de´


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar