tisdag, november 27, 2018

Mathias målar en...

Har vid några tillfällen läst sagan `Mathias målar en...´ (av Inger och Lasse Sandberg) för barnen på förskolan. Boken är en bok som jag själv hade som barn och tyckte väldigt mycket om. Jag har under tiden jag läst för barnen målat det som beskrivs att Mathias målat. Barnen har tyckt det varit väldigt roligt att se bilden växa fram och har efter varje tillfälle velat måla själva, vilket de givetvis fått.


Senast jag läste var inget undantag. Fyra tjejer var det som ville fortsätta måla vid detta tillfället. Men denna gången fick de inte måla fritt, utan jag bad att de själva skulle försöka måla efter boken. Och det var de villiga att göra. Så fram med färg, penslar och papper. Sedan började jag läsa och barnen fick lyssna, titta på bilderna och måla. Så här såg det ut under arbetets gång. Inte alltid så lätt att måla efter instruktioner när man är mellan tre och fyra (snart fem) år gammal. Koncentrationen var hög.











Alla kämpade på bra. Dom lyssnade, tittade, målade och frågade så det skulle bli `rätt´. Någon blandade färger själva när det gjordes i boken, någon använde färdig färg som fanns. Och så här blev resultatet. Sååå fina enligt mig.





Kan tillägga att de var väldigt stolta över sina fina bilar när de var klara.

Ha de´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar