torsdag, februari 18, 2010

Bamse-saga...

Här kommer sagan som jag gjort till barnen på mitt jobb.

Bamse går till Farmor.

De tre vännerna Lille Skutt, Skalman och Bamse skulle gå till Farmor för att äta köttbullar och spagetti. För att komma dit var de tvungna att gå genom skogen där Vargen bodde.

Först skuttade Lille Skutt genom skogen....skutt, skutt, skutt...
-Vem är det som skuttar i min skog? ropade Vargen.
-Det är bara jag, Lille Skutt. Jag ska gå till Farmor och äta köttbullar och spagetti, svarade Lille Skutt.
-Då kommer jag och tar dig, sa Vargen.
-Nej, nej. Ta inte mig för jag är så liten och rädd. Ta Skalman istället, han kommer snart, sa Lille Skutt.
-Okej då, sa Vargen.

Sedan kom Skalman gående genom skogen. Gå, gå, gå, gå...
-Vem är det som går genom min skog? ropade Vargen.
-Det är bara jag, Skalman. Jag ska till Farmor och äta köttbullar och spagetti, svarade Skalman.
-Då kommer jag och tar dig, sa Vargen.
-Nej, snälla gör inte det för min Mat&Sovklocka har ringt så jag måste äta. Ta Bamse istället, han kommer snart, svarade Skalman.
-Okej då, sa Vargen.

Strax kom Bamse lufsande genom skogen. Lufs, lufs, lufs...
-Vem är det som lufsar genom min skog? ropade Vargen.
-Det är bara jag, Bamse. Jag ska till Farmor och äta köttbullar och spagetti, svarade Bamse.
-Då kommer jag och tar dig, sa Vargen,
-Ja gör du det. Jag är inte rädd för dig, svarade Bamse då.

Så sprang Vargen fram och skulle fånga Bamse. Men då drack Bamse en burk med Dunderhonung och blev jättestark. Vargen blev så rädd och grät:
-Nej,snälla Bamse slå mig inte, slå mig inte nu när du är så stark.
-Jag slåss aldrig. Jag är väldigt stark men också väldigt snäll, sa Bamse då. Så jag tänker bära dig till Farmor så du också kan få lite köttbulla och spagetti. Men då måste du lova att vara väldigt snäll du också.

Och det lovade Vargen.

Så gick de till Farmor där alla, Lille Skutt, Skalman, Bamse, Farmor, Katten Janson och Vargen blev vänner.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.

Hoppas ni gillar den. Och ja, jag har haft sagan om Bockarna Bruse som utgångssaga. Mina förskolebarn är nämligen stormförtjusta i den så jag tyckte det passade bra. Om ni gillar min version får ni gärna använda den, men det vore jättekul om ni talade om det för mig och att ni berättar vad era barn tycker om den. Skriv gärna en kommentar om det här är ni snälla.

Till nästa gång säger jag bara

Ha de´

7 kommentarer:

  1. HEJ!!
    Jätte fin saga, hittde din saga nyss, jag bor i finland och är dagmamma, denna saga skall jag läsa för min barn grupp : )

    SvaraRadera
  2. Oj va glad jag blev när jag hittade din Bamsesaga, ska ha Bamsekalas imorgon och letade efter en lagom kort saga inför en lek, denna är helt perfekt! :)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni! Så kul att få lite respons från er läsare :) Hoppas att det gick bra när ni läste den för barnen.
    / Jakaranda

    SvaraRadera
  4. Jag läste din saga för min flickvän när hon skulle sova men hon hatade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju tråkigt att hon inte gillade den. Men man kan inte behaga alla, tyvärr. Ha en bra dag!

      Radera
  5. Härlig saga 😊, vår 3-åriga dotter älskar bockarna Bruse och vill höra den varje kväll…. så denna var en rolig och välkommen twist 👍

    SvaraRadera
  6. Tack snälla! Hoppas att hon gillar den😊

    SvaraRadera